Marie Rosenmir toppar Volvos nya reklam

Porträttfoto av Marie Rosenmir.

Zlatan får konkurrens, när dirigenten och KMH-alumnen Marie Rosenmir får stor internationell uppmärksamhet som huvudperson i Volvos nya reklamfilm.

– Vi ville framhäva likheterna mellan en Volvo och ett riktigt känslomässigt stycke musik framförd av en orkester, där varje liten komponent spelar en viktig roll för helheten, säger Andy Lockley, Creative Director vid byrån Grey London, som har producerat videokampanjen. 

Marie Rosenmir studerade orgel och orkesterdirigering vid KMH, och är även utbildad vid Musikhögskolan i Göteborg och vid Operahögskolan. 

Hon är medlem i projektet Inversion, som är ett samarbete mellan tre dirigenter och tre tonsättare som alla är kvinnor. Rosenmir har tilldelats ett flertal större stipendier, bland andra Linköpings kommuns kulturstipendium, Östergötlands läns kulturstipendium, Kungliga Musikaliska Akademiens stora utlandsstipendium i både orgel och dirigering samt Crusellstipendiet (2011). Hon är vinnare av Svenska dirigentpriset 2006

http://www.adweek.com/news/advertising-branding/ad-day-swedish-conductor-marie-rosenmir-volvos-unlikely-new-endorser-168974

Uppdaterad 2016-07-07