ljudOljud Invigningskonsert

24
mån 24 apr kl 19:00 Nathan Milsteinsalen, KMH
bild

24 april går ljudOljud av stapeln, och vi startar med en ordentlig invigning! En karamellkonsert som ger smak på festivalens mångfacetterade ljudvärld; opera, accordeon, högtalarmusik, harpa.. Och kanske något av Bob Dylan?

Efter konserten blir det mingel i foajén!


Vi släpper först in alla med biljett och därefter, i mån av plats, alla utan biljett.
Det brukar bli plats för alla men vi kan inte lova något.

Johan Blixt: ch konsert

Musik för högtalare komponerade jag på hösten 2013 inom en kurs i elektroakustisk musik. Stycket baseras på samplingar som jag spelade in tillsammans med slagverkaren Rikard Markstedt som jag skulle använda för att göra spektralanalys till ett annat stycke jag skrev på samtidigt.

Verket började som en lek med tekniken och jag försöker lyfta fram ljuden som inte hörs i en vanlig inspelning. Genom att gräva bakom de starkast ljuden döljer sig oftast de mest spännande klangerna.

Corinne von Dardel: utdrag ur PMS:ius

Alexandru Sima: Nado Zhe

I chose this poem by Nekrasov (russian minimalist poet) for its uneasiness portrayed in an unexpected atmospheric manner: alienation, innocence, absurdity, as well as an overall sense of introspection emphasised by a rural environment depicted in a somewhat tarkovskian way.

Translation: “picture this:\hushed silence dwells between us\between boys and girls\bushes\telegraph poles – and moons\many moons – as if\there were\no war\one could say\as though\there was\only void\there wasn’t.”

Ylva Fred: Kap. I för mezzosopran

Kapitel I för mezzosopran framkom under projektet "Nobel Creations", ett samarbete med operahögskolan där uppgiften var att tolka årets nobelpris i valfri kategori. Stycket uruppfördes på Nobelmuseet samtidigt som ceremonin, av Emma Sventelius.

Här framförs stycket av Lovisa Huledal, student på Kmh, med sin egna personliga tolkning.

Mattias Hållsten: skag

Stycke för harpa och elektronik. Baserat på enkla mönster som med hjälp av harpans pedaler långsamt skiftar modus och spänning.

William Lindvall: Fiska i Finland

Tobias Runåker: Etyd 2

Pietari Kaasinen: Blaine

Johan Blixt föddes 1991 i Karlstad och han läser just nu sista året på masterprogrammet i komposition med inriktning västerländsk konstmusik för Karin Rehnqvist. Han har komponerat i 10 år och är just nu aktuell med sin första kammaropera ”Dags” med nyskrivet libretto av Emma Palmkvist som spelas på Operahögskolan under april samt med det elektroniska stycket ”Musik för högtalare” som har tagits ut till UNM-Festivalen 2017 i Reykjavik.

https://www.johanblixt.com

Corinne von Dardel har, efter avslutade pianiststudier i Göteborg och Salzburg, gett sig in i ytterligare en bana inom musiken. Hon är denna vår på slutspurten av kompositionsstudier i västerländsk konstmusik vid Kungliga Musikhögskolan. Corinne skriver för orkestrar, mindre ensembler, film, teater och dans och har nu en längtan efter att själv spela mer piano igen, särskilt tillsammans med sin trio Vråk.

Ylva Fred

I temat att skapa myten om sig själv kommer här Ylvas topp tre one-liners:

1. Hon tycker om att ta riktiga saker och förstöra dem.

2. Hon kommer aldrig att måla svärta med svart.

3. Hon tycker om att beskriva mellanrummen - det är där livet finns.

Mattias Hållsten gör musik och försöker att hålla sig från att bara vilja imponera. Han tror att alla skulle må bra av att utsättas för extremer ibland: jättelångsam eller jättesnabb musik, renstämd eller helt falsk musik, väldigt tyst eller öronbedövande musik. Eller bara möbelmusik.

I Pietari Kaasinens konsertverk blandas element från konstmusik, electronica och punk. Hans musik har ofta hörts i kombination med visuella uttrycksformer som kortfilmer och utställningar.

William Lindvall är en jazz-/rockbasist från Stockholm som både skriver kortare låtar och längre stycken. Oavsett vad han skriver för musik så väljer han att inte direkt förhålla sig till någon specifik genre, utan ”dä bli som dä bli” helt enkelt! Men musik blir det alltid och då med influenser från både här och där.

Uppdaterad 2017-04-24