Juan Patricio Mendoza fick Kerstin Eliassons pris för bästa masterarbete

Foto av Juan Patricio Mendoza som fick Kerstin Eliassons pris för bästa masterarbete 2014

Kontrabasisten Juan Patricio Mendoza har fått Kerstin Eliassons pris om 20.000 kr för bästa konstnärliga masterarbete vid Kungl. Musikhögskolan (KMH). 

Hans studie "Punto y Linéa – Looking into Chaos and finding beauty" undersöker ofta förbisedda argentinska musikformer som Zamba och Chacarera. De utgör samtidigt materialet till musiken i hans examenskonsert, som utgör arbetets konstnärliga del.

Att studera på masternivå i musik innebär att utbilda sig på högsta nivå i sitt instrument, och att samtidigt utforska och reflektera över konstnärskapet. Kerstin Eliasson, tidigare ordförande i styrelsen för Kungl. Musikhögskolan (KMH), har därför instiftat ett pris för excellens i självständigt arbete på masternivå vid KMH. Priset delades ut för första gången i december 2012. Då hon avslutade sitt uppdrag beslutade KMH att fortsätta dela ut priset ytterligare tre år för att visa sin uppskattning över Eliassons insats och engagemang.

– Det här gjorde jag också för att uppmuntra musikstudenter att gå vidare från kandidat- till masterutbildning, säger Kerstin Eliasson. Jag tror det berikar dem som musikutövare. Jag vill också kunna visa utåt att det på KMH finns gott om både begåvade och engagerade studenter!

 ***

Juan Patricio Mendoza är född 1977 i Buenos Aires. Han är utbildad bl.a. vid Berklee College i Boston och vid Institutionen för jazz på KMH i Stockholm. Juan Patricio har under många år arbetat med afro-kubansk och brasiliansk musik, men det var först efter kandidatstudierna vid KMH som han på allvar började fördjupa sig i sitt hemlands musik.

– När folk tänker på musik från Argentina, tänker de på tango, säger Juan Patricio. Det är väldigt sällan som någon hör talas om Chacarera eller Zamba, eller om någon av alla andra argentinska musikstilar, som Carnavalito eller Vidala, eller Chamamé från den östra regionen. 

När Juan Patricio började undersöka den här musiken, blev det uppenbart att mycket av den går i 6/8- eller 3/4-takt, i kontrast mot den fyrtakt som dominerar inte bara i tangon utan i hela musikindustrin. 

– Chacarera och Zamba hade jag hört i bakgrunden under min uppväxt i Buenos Aires, fortsätter Juan Patricio. Men jag hade alltid betraktat det som gammaldags mormorsmusik. När jag började studera musiken och ta reda på dess rytmiska struktur blev jag fascinerad. Jag tycker att det finns en spänning i musik som är i 6/8 eller 3/4 och att den är mycket rikare än 4/4-musiken. 

Så det blev också en utmaning för Juan Patricio, att både undersöka stilar och tekniker i framför allt 6/8-takt, och se vad som händer när han omsätter dem i sin egen musik. 

– Jag ville få bort mig själv som centrum för arbetet och beskriva något mera allmängiltigt: risken är ju att man lär sig mer om Juan Patricio Mendoza än om Chacarera. Men det är ju samtidigt så estetiska ämnen skiljer sig från "hård vetenskap": konstnären finns alltid i mitten. Så det är viktigt att få konst och vetenskap att samarbeta. Utan forskande riskerar man att bli uttråkad; utan konst skapar man atombomben.

Vad tänker han då göra med prispengarna?

– Jag ska köpa en bättre andra kontrabas, eller en schysst mikrofon. Eller betala räkningar!

***

Arbetets skriftliga del finns som fulltext-pdf i Digitala Vetenskapliga Arkivet (DiVA)

Den klingande delen finns som 2 CD i Kungl. Musikhögskolans bibliotek.

Musik av och med Juan Patricio Mendoza på Musik av och med Juan Patricio Mendoza på Soundcloud

Uppdaterad 2016-07-07