Futurum

28
fre 28 apr kl 16:30 Nathan Milsteinsalen, KMH
bild

Futurum är ett samarbete mellan tredje årets klassiska musiker och de sju kompositionsstudenterna som går första året. Det är ett projekt som tillåter både kompositörerna och musikerna att testa sina gränser och få upp ögonen för modern konstmusik. Vidare kommer även Johan Svenssons verk Laura Melum att framföras, även det för udda kammarensemble.


Länk

Futurum är ett samarbete mellan tredje årets klassiska musiker och de sju kompositionsstudenterna som går första året. Det är ett projekt som tillåter både kompositörerna och musikerna att testa sina gränser och få upp ögonen för modern konstmusik. Vidare kommer även Johan Svenssons verk Laura Melum att framföras, även det för udda kammarensemble, samt ett solostycke för fagott framfört av Bodil Kindlundh.

William Lindvall: Happenings

Saxofon - Andrea Van Acker
Slagverk - Yaroslav Polikarpov
Piano - Julia Sjöstedt
Fagott/kontrafagott - Viktor Fogelberg
Synth - William Lindvall

Noterad musik med inslag av improvisation.

Pietari Kaasinen: Deluxe (Night Drive)

Dirigent - Katleen Weverbergh

Piano - Matilda Lindholm
Piano - Klara Andersson
Slagverk - Kristoffer Linder

Envisa rytmiska motiv och virtuosa pianopassager möts för att skapa en hög energi från början till slut.

Mattias Hållsten: långsamt stycke i C-dur

Dirigent - Benedikt Melichar

Flöjt - Panak Hashemian
Gitarr och E-bow - Viktor Ritchey
Violin - Gustav Fredrik Inge
Viola - Isabelle Martin
Elektronik - Mattias Hållsten

Ett långsamt stycke i C-dur.

Johan Svensson: Larua Melum

Flöjt - Panak Hashemian
Oboe - Mary Noden
Altsaxofon - Petrus Eurell
Gitarr - Pontus Ahlbäck
Harpa - Justyna Krzyzanowska
Piano - Julia Sjöstedt

Tobias Runåker: Skuggväsen

Dirigent - Fredrik Gustafsson

Sopran - Jacoba Arekhi
Baryton - Mårten Wåhlström
Fagott - Gabriella Karlsson
Trumpet - Matilda Larson
Piano - Joline Granath
Violin - Liisi Metsvahi

Em Silén: everythingisnew

Blockflöjt - Dominic Probert
Violin - Lisa Chenevier
Piano - Lina Källberg
Elektronik - Em Silén

Ordet nytt är egentligen bara en omskrivning av att något annat har tagit slut; lika nyfiket och brutalt som det alltid är. Hela mitt 2016 omkom i en intern flygplanskrasch på min hårddisk och mitt 2017 blev därför kristallklart, historielöst. Det här stycket är min terapi för det försvunna, och en meditation över att befinna sig i ett vakuum. Börja om från början, börja om på nytt, varför ska man sörja tider som har flytt, och så vidare.

Calle Lindkvist: Vid signal

Fagott - Viktor Fogelberg
Cello - Linnea Vikström
Piano - Joakim Martinsen

Niklas Lagung: Motion Sickness

Dirigent - Francesco Acquista

Harpa - Justyna Krzyzanowska
Viola - Ossian Kaufeldt
Viola - Daniel Nikolic
Vibrafon - Yaroslav Polikarpov
Piano - Lucas Ljung
Oboe - Hannes Heinemann

Man rör sig framåt, men kommer ingen vart… Det är ju illamående!

Isang Yun: Monolog für Fagott

Fagott - Bodil Kindlundh


***

William Lindvall är en jazz-/rockbasist från Stockholm som både skriver kortare låtar och längre stycken. Oavsett vad han skriver för musik så väljer han att inte direkt förhålla sig till någon specifik genre, utan ”dä bli som dä bli” helt enkelt! Men musik blir det alltid och då med influenser från både här och där.

I Pietari Kaasinens konsertverk blandas element från konstmusik, electronica och punk. Hans musik har ofta hörts i kombination med visuella uttrycksformer som kortfilmer och utställningar.

Mattias Hållsten gör musik och försöker att hålla sig från att bara vilja imponera. Han tror att alla skulle må bra av att utsättas för extremer ibland: jättelångsam eller jättesnabb musik, renstämd eller helt falsk musik, väldigt tyst eller öronbedövande musik. Eller bara möbelmusik.

En dag i de mörka skogarna i södern bestämde sig Johan Svensson. Han ville försöka göra det här på riktigt. Nu ca sju år senare, med kompositionsvändor på Linnéuniversitetet och Gotlands tonsättarskola, studerar han det tredje året av sin kandidatutbildning i västerländsk konstmusik på KMH. Johan väver gärna in kontrafaktiska och påhittade historier i sina kompositioner, till vilka han hämtar inspiration från bl.a. sci-fi, biologi och samtidsfenomen.

Em Silén har gästspelat i många hörn av musiklivet: i den klassiska som pianist, inom jazzen som vokalist, singer-songwriter i popvärlden och DJ på klubben. Sedan Em började har hen alltid drivits av tanken på att skapa den perfekta låten, det perfekta stycket musik. Om hur en gör detta har hen än så länge inte den blekaste, lyckligtvis.

Efter att ha studerat musikvetenskap vid SU, och utan några tankar om vad framtiden skulle kunna erbjuda, växte Calle Lindkvists intresse för den noterade musiken. 2013 började han studera komposition vid Kulturama, vilket ledde till Gotlands tonsättarskola, och nu, hans första år på KMH. Calles bakgrund inom verkstadsteknik och att tillverka något utifrån detaljerade planer och ritningar genomsyrar hans kompositioner, och inte minst dess konstruktion.

Niklas Lagung är 22 år. Han är trummis i grund och botten, men i samband med en spelskada i sina underarmar började Niklas gå över mer och mer till att komponera. Efter gymnasiet började han studera komposition på Gotlands tonsättarskola och efter det befinner han sig nu här; på KMH (första året). Niklas är väldigt intresserad av och finner väldigt mycket inspiration i filmmusikens/spelmusikens värld. Han känner att det nog är det han så småningom vill livnära sig på, om nu framtiden tillåter det.

Uppdaterad 2017-04-24